ליאו ליידרמן - בנוגע להתחזקות השקל

פרופ' ליידרמן ברשת ב' על התחזקות השקל: "באופן פרדוקסלי, זה עקב הצלחת המשק הישראלי"

פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, התראיין לתכנית "צבע הכסף" ברשת ב', ודיבר על המשבר בסין, כמו גם על התחזקות השקל, שערכו ממשיך לעלות. באשר למשבר הסיני ולקשר הישראלי, אמר: "יכול להיות שיש משקיעים בקרנות מסוימות שמחזיקים אגרות חוב של חברת הנדל"ן אוורגרנד היכנשהו, אבל החשיפה די מינורית לישראלים. החברה לקחה יותר מדי הלוואות, וכמו בהרבה משברים, היא חשבה שענף הנדל"ן ימשיך לטוס כלפי מעלה, כי מבחינת הממשל הסיני, הנדל"ן הוא מנוע צמיחה. אבל כמו כל בועה שמתנפחת בצורה לא בריאה, מתישהו זה מתנפץ. זה קורה בגלל הממשל הסיני בעצמו שצמצם סבסודים לענף הנדל"ן".

כשנשאל אם המשבר בסין דומה למשבר ב-2008, השיב פרופ' ליידרמן בשלילה, כי עיקר החשיפה לחובות היא לבנקים בתוך סין. עם זאת, צפויה להיות השקעה גלובלית: "סנטימנט המשקיעים כלפי סין צפוי להיות הרבה פחות נלהב מבעבר, כי יש פה סימנים לשינוי בכללי המשחק מצד הממשל הסיני. כל תחום הטכנולוגיה והמונופולים הגדולים, נתונים לפיקוח גדול של הסינים. לכן, גורם עסקי ישראלי שנכנס לסין, בתחומים אלו, יחשוב פעמיים בשל אי הוודאות".

התחזקות השקל: "ספקולנטים מחפשים מדינות עם תנודתיות גדולה יותר"

באשר להתחזקות השקל, אמר פרופ' ליידרמן כי "הבעיה היא באופן פרדוקסלי בעקבות הצלחת המשק הישראלי. יש עודף יצוא על פני יבוא. בשנה שעברה הייתה עלייה אדירה בייצוא שירותי הייטק. זה משפיע על מטבע חוץ. מבחינה ספקולטיבית, אנחנו מדינה פחות מעניינת. הספקולנטים מחפשים מדינות עם הרבה תנודתיות שמאפשרות תשואה גבוהה על הכסף בזמן קצר, דוגמת טורקיה וברזיל".

ואיך יוצאים מהבעיה של התחזקות השקל? "יש להגיע לסיכום עם משרד האוצר ולא עם בנק ישראל, שמנהל את המדיניות שלו בהתאם לכלל המשק ולא רק בהתאם לענף הייצוא. יש לומר שהיצואנים התייעלו לאורך כל השנים, על אף התחזקות השקל, אבל הם צודקים כשהם אומרים 'עד כמה אנחנו יכולים להתייעל?'. כדאי לחשוב על כך ברמה הלאומית כדי לא להידרדר לרמה משברית".

נגישות