פרופ' ליאו ליידרמן - שרשרת האספקה העולמית

האזינו: פרופ' ליידרמן דן בפודקאסט הארץ על משבר שרשרת האספקה הגלובלית

פרופ' ליאו ליידרמן היה האורח בפודקאסט "חוץ לארץ" של אתר הארץ, העוסק בחדשות חוץ, ודיבר על אחד הנושאים המשפיעים כמעט על כל אחד מאיתנו לאחרונה: הפגיעה בשרשרת האספקה הגלובלית. מפעלים רבים מתקשים לתפקד בחודשים האחרונים, בהם גם מפעלים לייצור מזון ולא רק מוצרי צריכה. למשל, במקומות מסוימים קיים מחסור בתפוחי אדמה. בפרק זה, סקר פרופ' ליידרמן את המנגנון והסיבות לבעיה.

"שרשרת האספקה הגלובלית היא המנגנון שבאמצעותו יצרן מסוים מייצר את סחורתו, למשל במכוניות, הרכב מורכב מרכיבים מסוימים. שרשרת האספקה היא מונח לוגיסטי. יש מקצוע של מנהל/ת רכש שצריכים לדאוג שיגיעו שבבים, צמיגים וכדומה, וגם שהאספקה תהיה מתואמת לביקושים.מנהלי הרכש שחווים את המשבר הגדול, נמצאים בצומת שמחבר בין הביקוש מחד לייצור מאידך", מסביר פרופ' ליידרמן.

"המפעלים בסין נפגעו ראשונים, אבל הם אלו שגם פגעו ראשונים", מחדד פרופ' ליאו ליידרמן. "המשבר הגדול החל ממחסור בשבבים, וסין היא היצרנית הגדולה של השבבים לעולם, יחד עם טייוואן. שבבים יש בכל מוצר שאנחנו מכירים – משחקים, טלוויזיות, טלפונים סלולריים ועוד. כשבאה הקורונה, היה סגר בסין ונסגרו מפעלים. זה גרם לאי ייצור שבבים, והעולם היה תלוי בכך".

"גם השינוע הימי נפגע – כי סגרו את נמלי הים. כשהים נפתח, לא היו מספיק קונטיינרים כדי לעמוד בביקושים העולמיים האדירים. קשה מאוד לעמוד בשרשרת האספקה הגלובלית כאשר ישנה מדיניות של סגרים", הוסיף פרופ' לייידרמן.
האזינו עכשיו לפודקאסט ולפרק המרתק שבו מתארח פרופ' ליידרמן:

נגישות