ליאו ליידרמן: "אם הייתי צריך לבנות תקציב מדינה, הייתי נזהר מהתחזית ל-2022" | ICE

לפני כשבוע ערכה חברת הביטוח איילון כנס בנושא כלכלת ישראל, בשיתוף מרכז אהרון מאיר לבנקאות באוניברסיטת בר אילן, במלאת שנה לפטירתו של נשיא ומייסד הקבוצה לוי יצחק רחמני ז”ל. פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, השתתף גם הוא בכנס, ואת דבריו מביא אתר ICE.

"אני לא בטוח לגבי תחזיות שפרסם בנק ישראל על צמיחה של 5% בשנת 2022. יש עדיין הרבה אי ודאות בשוק העבודה ועדיין צריך לראות מה קורה עם זן דלתא של הקורונה", מסר ליאו ליידרמן. "אנחנו חושבים ש-3.5% צמיחה היא התחזית המתאימה יותר ל-2022. כבר כעת ברור שאם וכאשר תסתיים הקורונה, הצלקת תהיה בשוק העבודה. הפגיעה בשוק העבודה היא דיפרנציאלית. ביחס לאינפלציה, ההערכה שלי היא של אחוז וחצי של אינפלציה לשנה".

ליידרמן הוסיף ואמר כי אנו חיים בעולם של ריבית ריאלית שלילית. "איך כלכלה קפיטליסטית יכולה לעבוד עם ריבית ריאלית שלילית? אני טוען שהבנקים המרכזיים נמצאים במלכוד. ההישענות על ריביות נמוכות יותר מדי זמן והצפה של השוק עם נזילות, זה יצר גידול במינופים בעולם. אם מסתכלים על החוב הפרטי והממשלתי בעולם, מעולם הוא לא היה ממונף כמו היום. זה אומר שכשבנקים מרכזיים יצטרכו להעלות את הריבית הם יצטרכו להיות מאוד זהירים כי הפגיעה בגופים הפיננסים תהיה גדולה. הגיע הזמן שבנקים מרכזיים ישדרגו כלפי מעלה את הנושא של האינפלציה למחירי נכסים. אם מודאגים ממצב המשכנתאות המקור של זה הוא הריבית. אם היית צריך לבנות תקציב מדינה הייתי מאוד נזהר מתחזית של 5% ל-2022".

נגישות