פרופסור ליאו ליידרמן בכנס תחזיות של כלכליסט: "העשור האחרון היה מוצלח"

היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, פרופסור ליאו ליידרמן, אמר בוועידת תחזיות של "כלכליסט" כי העשור האחרון היה "מוצלח מבחינת הכלכלה הישראלית". הוא ציין כי "התוצר ורמת החיים צמחו בשיעורים נאים, חל גידול מרשים בתעסוקה, נרשם שיפור בחלק מהאינדיקטורים החברתיים, והשווקים הפיננסיים נותרו יציבים למרות הטלטלות בעולם, כולל משבר קשה באירופה שעברה משבר במדינות כגון יוון ואחרות".

פרופ' ליאו ליידרמן הוסיף כי בעשור האחרון התבססה ישראל כמובילה בתחומי החדשנות והטכנולוגיה. בתוך כך, הוא התייחס גם לתחילת פעולת הנישוב מאסדת לוויתן וציין כי בעשור האחרון החל המשק ליהנות מפירות הפקת הגז הטבעי.

במהלך דבריו בכנס התייחס פרופ' ליידרמן לשוק העבודה המתפתח. "מי היה מאמין ששיעור התעסוקה בקרב קבוצת גיל העבודה העיקרית (גילאי 25-64) יעלה ב- 10 נקודות אחוז, מ- 68% בתחילת העשור לשיא של כל הזמנים – 78.3% בחודש האחרון?", אמר. לדבריו, השיפור הזה נגרם בזכות הירידה בשיעור האבטלה מחד והעליית בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה מאידך.

לדבריו, שיעור ההשתתפות בעבודה של המגזרים החרדי והערבי נמצא בעלייה. העובדה כי מדובר באוכלוסיות מוחלשות, שעד לא מזמן כלל לא היו שותפות לשוק העבודה, יוצרת מפרנסים חדשים רבים במשק הישראלי. 

הממשלה צריכה לנקוט צעדים מגוונים

פרופ' ליידרמן קרא לממשלה שתקום בעתיד לשמור על ההישגים הקיימים, ובמקביל עליה "לנקוט בצעדים רבים ומגוונים לצמצום החריגה שנוצרה בגירעון". 

למרות כל ההיבטים החיוביים של העשור האחרון, ליידרמן ציין גם כמה נקודות שיש לשפר בעשור הקרוב. לדבריו, פריון העבודה בישראל נמוך יחסית, והפערים לא מצטמצמים. הוא ציין כי הסיבות לפריון הנמוך הן בין השאר עודף הרגולציה והבירוקרטיה, ומיומנויות היסוד הנמוכות של העובדים.

פרופסור ליאו ליידרמן ציין גם את הצפיפות בכבישים, תחום נוסף שבו "מובילה" ישראל. כמו כן, מתוצאות מבחני פיז"ה עולה כי כשליש מהתלמידים בארץ זוכים לחינוך ברמה של מדינת עולם שלישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות