פרופ' ליאו ליידרמן בפאנל פעילים לקראת השנה החדשה

צפו בפרופ' ליידרמן בפאנל המומחים של 'פעילים': "חיוביים, אך מנמיכים ציפיות בשנה הקרובה"

היועץ הכלכלי הראשי של 'פעילים', פרופ' ליאו ליידרמן, השתתף בפאנל מומחים של 'פעילים' שכותרתו "ישראל והשווקים הגלובליים על רקע משבר הקורונה". בפאנל השתתפו מומחים נוספים מ'פעילים'.

"אנחנו אופטימיים מאוד כי העולם חזר להיות עולם של צמיחה כלכלית", הבהיר פרופ' ליידרמן. "יש צמיחה והתאוששות ממשבר הקורונה, אחרי שנה של מיתון גדול מאוד. אנחנו די צפינו את התאוששות השווקים, כי האמנו ישר מההתחלה שהשוק מסתכל מעבר לקורונה. החיים נמשכים, לאנשים יש חסכונות, קרנות השתלמות ופנסיה, כסף שחסכו – והכסף הזה בסוף היום צריך ללכת לאנשהו. למניות, לאגרות חוב או למקומות אפשריים נוספים", הוא הוסיף.

נגן וידאו אודות פאנל המומחים של פעילים בהשתתפות ליאו ליידרמן

המט"ח דווקא נותר יציב

"במהלך השנה וחצי האחרונה, לא ראינו דרמות משמעותיות בכל הנוגע לדולר, לא בינו לבין היורו או מטבעות אחרים", סיפר פרופ' ליאו ליידרמן. "אם יש שוק שהיה יחסית יציב לאורך כל משבר הקורונה, זה שוק מטבע החוץ. חשוב להזכיר כי השוק הזה הוא הנזיל ביותר בעולם. השקל ממשיך להפגין עוצמה. למשק הישראלי יש 'פנדמנטלס' (גורמים בסיסיים טובים), עודף ייצוא על פני ייבוא, התנהגות פנטסטית של ייצוא שירותי הייטק. הדרמה היום היא לא בשווקי המטבעות".

מה יש לזכור בתשפ"ב?

פרופ' ליידרמן מנה שלושה מפתחות עיקריים שצריך לזכור לקראת השנה הקרובה, הצפויים להיות ברקע המהלכים הכלכליים וההחלטות שתתקבלנה:

  1. פנדמנטלס – הגורמים הבסיסיים: ריבית נמוכה, עולם של צמיחה, מהפכה טכנולוגית והזדמנויות חדשות.
  2. תנודתיות צפויה – עולם השווקים הפיננסיים הוא לא עולם מלא בוודאות. יהיו ימים ושבועות של חוסר ודאות, בגלל גורמים שונים. לדוגמא: אפגניסטן, התחממות גלובלית, זנים חדשים של קורונה ועוד. 
  3. בקרת סיכונים – אנחנו צריכים להיות חיוביים, אבל להנמיך ציפיות. אם בשנה החולפת היו תשואות דו ספרתיות, בשנה הקרובה יכולה להיות תשואה חד ספרתית וגם היא תשואה יפה מאוד.
נגישות