פרופ' ליאו ליידרמן בראיון לסבר פלוצקר

פרופ' ליידרמן בראיון לסבר פלוצקר: "קצב ההתרחבות הכלכלית המסחרר ייבלם"

"תחזיות הצמיחה העולמיות להמשך השנה יעברו תיקונים כלפי מטה. החזאים מסתכלים על התחדשות המגפה והאיומים שהיא גוררת וברור להם שקצב ההתרחבות הכלכלית המסחרר שאפיין את הקיץ ייבלם בסתיו", כך טוען פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בראיון שהעניק לסבר פלוצקר ב'ידיעות אחרונות'. 

"הצמיחה של הכלכלות המובילות צפויה להיות הרבה יותר איטית, הצריכה הרבה יותר מרוסנת והאבטלה לא רק שלא תצטמצם עוד, אלא עלולה לגדול מחדש", גורס פרופ' ליידרמן. "בסין הענקית מתחולל בכלל מפנה רב-עוצמה באסטרטגיה הלאומית, מפתיחות להסתגרות ולשליטה מוחלטת של המנגנון המפלגתי בענפי המשק המתקדמים. תהיינה לכך השלכות מדאיגות גם על כלכלת ישראל, בנוסף לגל קורונה רביעי וההגבלות לבלימתו".

"אני מתרשם שהגה המשק נמצא בידיים מקצועיות, ידיים טובות. מטריד אותי היעדר סדר עדיפויות בתוכניות האוצר הרבות. המלצתי לבן שיחי (שר האוצר ליברמן) להתמקד בשלוש המצוקות החשובות כלכלית וחברתית. ראשונה היא מצוקת הדיור… מצוקת התשתיות והתחבורה… והפער הכלכלי בין המגזר הערבי למגזר היהודי. סדר עדיפויות זה מקובל גם על אנשי המקצוע הבכירים באוצר. הבעיה היא שלחוק ההסדרים הוכנסו סעיפים רבים שאין טעם אמיתי להתעקש עליהם כעת, כמו פתיחת ענף החקלאות ליבוא מלא, היטל על ביטוחי בריאות או שינוי באופן התמיכה בקרנות פנסיה. המהלכים הללו יכולים לחכות", הוא הוסיף. 

באשר ליציבות הכלכלית הגלובלית, אמר פרופ' ליידרמן כי הסכנה העיקרית ליציבות הזו היא התנהלות הבנקים המרכזיים בעולם. "הם הכניסו את עצמם למלכוד שאין ממנו מוצא קל וספק אם יש מוצא שלא יגרום למשבר. מ-2008 וביתר שאל מפרוץ מגפת הקורונה הם שומרים בקנאות על ריבית מאוד נמוכה, קרובה לאפס ומתחת לאפס, ובמקביל קונים בשוק ההון אגרות חוב של ממשלותיהם במאות מיליארדי דולרים – ובכך ממנים את הגרעונות התקציביים. זו הדפסת כסף תחת שם אחר והתוצאה מעוררת צמרמורת: מאזן הבנק הפדרלי המרכזי האמריקאי, המורכב בעיקר מאגרות חוב של ממשלת ארה"ב וחברות ממשלתיות שונות, גדל פי 10 ל-9,000 מיליארד דולר. גם העצמאות המהוללת של הבנקים המרכזיים הלכה לאיבוד".

קראו את הראיון שפורסם ב'ידיעות אחרונות'

נגישות