פרופ' ליאו ליידרמן – תכנית החומש הסינית אושרה | INSS

פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ומרצה בחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, במאמר משותף עם ד"ר אייל פרופר שפורסם באתר INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי. המאמר סוקר את תכנית החומש הסינית שאושרה לאחרונה ואת השלכותיה.

התכנית מעמידה בסתירה שני עקרונות – מצד אחד מנהיג המדינה רוצה לחזק את ההסתמכות העצמית תוך הגברתה של שליטת המפלגה על כל רכיבי הכלכלה והטכנולוגיה, ומצד שני ישנו רצון להאיץ את הרפורמות המבניות ולקדם שיתופי פעולה בינלאומיים.

פרסום התכנית כלל חשיפה של הבעיות הפנימיות המרכזיות שבפניהן סין תצטרך לעמוד, ביניהן חולשה בקידום תכניות ממשלתיות בתחומים חברתיים וסוציאליים ופער בין הצהרות ותוצאות בניסיונות לצמצום הבעיות האקולוגיות והזיהום הסביבתי.

פרופ' ליאו ליידרמן וד"ר אייל פרופר מציגים את יעדי תכנית החומש, שנועדו לפתור את הבעיות הפנימיות שהוזכרו מעלה. חלק מהיעדים הם טיפול בסוגיית הזדקנות האוכלוסייה, המאבק בשינויי האקלים וההתחממות הגלובלית והאצת תהליך האורבניזציה. ישנם יעדים נוספים הכוללים את הרחבת הסחר, השקעה בפיתוח מדעי וטכנולוגי ושותפויות בינלאומיות בתחום הכלכלי.

מסקנותיהם של פרופ' ליאו ליידרמן וד"ר אייל פרופר, המופיעות בסוף המאמר, מדגישות שוב את הסתירה העומדת במרכז התכנית החדשה של סין. שאיפתו של המנהיג הסיני להגביר את שליטת המפלגה על כלל רכיבי הכלכלה והטכנולוגיה עשויה להגביל את קידום רוח החדשנות ולהקשות על ההנהגה לאזן בין חיזוק ההסתמכות העצמית לבין המשך שיתופי פעולה עם ארגונים ומדינות בזירה הבינלאומית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות